Roadtrip! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mashel Huijben - WaarBenJij.nu Roadtrip! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mashel Huijben - WaarBenJij.nu

Roadtrip!

Blijf op de hoogte en volg Mashel

24 Mei 2016 | Namibië, Windhoek

Deze week alweer week 14 in Afrika en het is echt als een thuis gaan voelen.. Afgelopen weken veel met school bezig geweest en het zwembad dus een beetje links moeten laten liggen helaas en was zelfs het bruine kleurtje er een beetje afgegaan, grr..

Van een aantal huisgenoten kwam er familie en vrienden langs, en waren zij weinig thuis te vinden waardoor het wel erg rustig was rondom het huis en zwembad.

Op 30-4 hadden we een colour party in Windhoek. Mooi feestje en vooral kleurrijk door al het poederverf waar mee gegooid nee, gesmeten werd en iedereen er binnen een paar uur dan ook prachtig uit zag. Totdat ik aan het eind van de lange dag in de spiegel keek en het echt tijd was voor een douche.
De week erna nog een paar mooie stapavonden gehad om verjaardagen en het weekend te vieren en met het nodige afzien daarna.

Op maandag 9 mei was het eindelijk zover, 2 weken met z'n 4tjes op roadtrip! In een Toyota Hilux 4x4 bak door Botswana, Zimbabwe en Namibië toeren, super stoer toch vonden we zelf. Op zondag hadden we de auto al opgehaald om maandag zo vroeg mogelijk te kunnen vertrekken. Nadat iedereen, die om half 7 naar het ziekenhuis vertrokken om te gaan werken, ons uit hadden gezwaaid konden we op naar Botswana. De eerste 300km ben ik achter het stuur gekropen, wat ontzettend wennen was! Zo'n grote bak, stuur aan de rechter kant, het links rijden, versnellingspook links, ruitenwissers links (wat zullen die Afrikanen gelachen hebben wanneer die weer afgingen), richtingaanwijzer rechts, rijden in drukke straten in Windhoek totdat we eindelijk op een 120 km/u weg zaten. Na een eerste lange rit waren we na ongeveer 8u rijden in Ghanzi, waar we onze eerste nacht verbleven. De tenten op het dak voor het eerst uitklappen, zelf koken in het donker, stinkende toiletgebouwen en vreemde geluiden 's nachts waardoor je een beetje bang wordt om met een zaklamp over de camping te lopen om te gaan plassen. Volgende ochtend was het doordat het een uur later is in Botswana gelukkig vroeg licht en vertrokken we richting Maun. Doordat we een beetje onderschat hadden dat het toch wel even duurde voordat we de tent in hadden geklapt, hadden ontbeten, hadden gedoucht en alles weer achter in de auto hadden gepropt waren we pas tegen half 10 echt weg. Ook dit was een flink stuk rijden, en nog voorzichtig aan ook omdat er veel vee en ezels langs de kant van de weg stonden die ieder moment konden oversteken. Ook controle op rijbewijs door politie waar we echt de zenuwen door kregen en mond en klauwzeer controle waarvoor je koelkast gecontroleerd werd op rood vlees zorgden voor de nodige oponthoud. Rond 16u waren we eindelijk op de 'old bridge backpackers' camping in Maun, prachtig mooi plaatsje bij de Okavango delta. Tenten uitgeklapt, en neergeploft met een bevroren (de koelkast stond verkeerd ingesteld..) biertje. De volgende ochtend iets te enthousiast de wekker om 5:45u om erachter te komen dat het pas om 6:45u licht is en het dan toch echt fijner is om te douchen. Rond 8u gingen we met een jeep richting de Mokoro boten voor een trip en overnachting op de Okavango delta. Een dik uur genieten van de prachtige natuur en stilte op de rivier. Eenmaal op het eiland werd er een kamp gemaakt en de tent opgezet door onze gidsen. Om half 4 's middags begonnen we aan onze bushwalk. Super bijzonder en spannend om rond te lopen op grote vlaktes achter de gids aan en zebra's en nijlpaarden van dichtbij te spotten. Na een onrustige nacht met veel geluiden van nijlpaarden, olifanten en buffels dichtbij onze tent stonden we om kwart voor 6 op en stond er op 50 meter afstand van onze tent twee olifanten. Wauw.., dat is mooi wakker worden! Daarna een bushwalk gedaan van 3,5 uur waar we erg dichtbij giraffen, buffels, olifanten, gnoe's, apen, nijlpaarden en zebra's hebben gestaan. Zo indrukwekkend. In de middag weer terug naar de camping waar Helene en ik tijdens het wachten op de jeep nog een poging tot Mokoro varen hebben gedaan, vet moeilijk! De volgende nacht sliepen we weer op de camping in Maun en vertrokken we de volgende ochtend richting Kasane, zo'n 9u onderweg met veel slechte wegen met gaten en borden die waarschuwen voor overstekende springbokken, pumba's en olifanten. En inderdaad, toen we net Kasane inreden stond er een enorme olifant aan de straatkant. Wij omgedraaid, nog 2 keer er langs gereden om het prachtige beest wat beter te kunnen bekijken. De eerste nacht zijn we in Muchenje verbleven om zo 's ochtends zo vroeg mogelijk Chobe Natonal Park in te kunnen rijden. 60km langs de Chobe rivier en hebben we in 5u heel wat moois gespot. Van nijlpaarden tot krokodillen, giraffen en buffels op een paar meter afstand. In de middag zijn we met een boottrip over de Chobe rivier meegegaan, ook prachtig! Olifanten in het water en ontelbare nijlpaarden. Na de mooie Afrikaanse zonsondergang gingen we terug naar de camping, die vlak aan de rivier lag en 's nachts olifanten hoorde trompetteren en nijlpaarden wederom eng dichtbij klonken. Volgende dag besloten we in de middag toch nog een extra gamedrive te doen in plaats van al door te rijden naar de volgende bestemming. Rond half 4 waren we in het park en hebben het geluk gehad om giraffen en olifanten een meter van onze auto vandaan te kunnen spotten. Op dat moment om nerveus van te worden, zo groot die beesten..
Toen we aan het eind van de route waren, waren we toch een beetje teleurgesteld omdat we zo gehoopt hadden op wat katten. Toen zagen we een jeep aan de andere kant van de weg net een pad uit komen rijden en gingen we vragen of zij nog iets hadden gezien. Jazeker.. Op 10 minuten rijden waren leeuwen gespot. Wij er op af. En ja hoor, 8 leeuwinnen en 2 prachtige leeuwen met rode manen bij elkaar waarvan er een aantal bezig waren iets op te eten wat we niet konden zien omdat het gras te hoog was, maar zo te ruiken in ieder geval al even open lag. Toen we net het weggetje uitreden richting uitgang drong het pas een beetje door wat we zojuist hadden gezien wat voor geluk we hadden. Mijn eerste leeuw in Afrika, en gelijk 10..! Toen kwamen de tranen toch even naar boven. Om 18:30u moesten we het park uit zijn omdat dan de slagboom dichtgaat maar omdat we zo laat pas en zolang bij de leeuwen hadden gestaan moesten we flink doorrijden en stak er vlak voor onze auto nog een wilde hond over, deze worden zelden gespot! Om 18:33u bereikten we de slagboom die ze net op het punt stonden dicht te doen maar mochten gelukkig nog wel door.. Dubbel geluk! Op de camping aangekomen kregen we de kleinste kampeerplek ooit toegewezen en was het een uitdaging om de auto geparkeerd te krijgen en de tenten uit te klappen. Deze avond heerlijk sjiek gedineerd in een restaurant die bij de lodges hoorde en werden we dan ook flink aangestaard door de "rijke lui" toen we aan kwamen lopen in onze jogging- en korte broeken. De kampeerplek was aan de rivier en moesten we bruggetjes over waar borden met 'beware crocodiles' boven hingen, erg veilig gevoel.. Bij het opstaan 's ochtends was het al gezellig druk rond de auto. Pumba's en aapjes overal. Omdat er een autodeur was blijven openstaan (thanks to Helene!) had een aapje een doos koekjes te pakken gekregen waarmee hij met een deel zo was verdwenen in de bomen, prachtig. Op 16-5 gingen we de Zimbabwe grens over richting de Victoria Falls en verbleven we op een schattige, creatief aangeklede camping. Vanuit daar namen we 's middags een taxi naar de Vic Falls. Wat een bizar prachtig uitzicht hadden we daar.. Onbeschrijflijk mooi die watervallen. Na een paar uur hadden we alle uitzichtpunten gehad en zijn we 2 aan 2 met zipline over de zambezi rivier gegaan, kicken! Na een nacht op de camping in Vic Falls zijn we door gereden over de caprivistrip naar Ngepi in Divundu. Daar hadden we de volgende dag een rustdag wat erg prettig was na het vele rijden en alle indrukken van afgelopen dagen en hebben gerelaxt en gezwommen in de hippo en crocodile cage, een afgesloten kooi in de rivier, maar toch.. het idee! Op 19-5 gingen we op naar onze laatste bestemming; Etosha! 3 dagen door het park met onze eigen bakkie, zoveel mogelijk dieren spotten op de vlaktes en in de bosjes. Soms hoefden we niet eens te zoeken en hebben zo leeuwen op 15 meter afstand gezien en meerdere neushoorns in het park en bij de waterpoel op onze camping. Ook waren er weer olifanten, zebra's en giraffen van de partij, maar ook veel jakhalzen en een paar hyena's gespot. 4 van de big 5 waren op onze roadtrip waren binnen; ontelbare buffels, grote en kleine olifanten, 6 neushoorns en in totaal 22 leeuwen. Op zaterdagmiddag gingen we rond 15:30u onze laatste gamedrive doen. Eerst wilden we naar een paar plekken die we nog niet hadden gezien, maar het landschap was daar zo vlak dat we er niet veel vertrouwen in hadden daar veel te spotten. Toch maar terug gereden naar eerder gereden routes. Voor half 17:30u moesten we terug op de camping zijn omdat dan de gate dicht ging en hadden nog anderhalf uur om te spotten. Om 16:45u reden we vanaf een uitkijkpunt terug richting de camping toen Tiffany riep; "Stop eens, stop eens!" Ik vol op de rem. Eerst dacht ze dat het een leeuw was die op 50 meter afstand van onze auto was gaan liggen. Toen Francesca met haar camera inzoomde bleek het een luipaard te zijn! Ongelooflijk veel geluk en wat een prachtbeest is dat zeg. Helemaal door het dolle heen en een dikke 20 minuten kunnen genieten van onze laatste van de big 5. Pff, wat een dag.. Om 2 minuten voor half 6 reden we de gate binnen, die timing van ons toch :) De volgende ochtend vertrokken we terug richting Windhoek, naar ons Afrikaanse thuis. Nagenietend maar moe van de indrukwekkende afgelopen 2 weken waren we binnen 5,5u en in totaal 3802km weer thuis waar we een warm onthaal kregen van onze huisgenootjes, zo lief. De roadtrip was echt een droom en ben dan ook wel sip dat het alweer voorbij is waar we zolang naar hadden uitgekeken. Maar alle herinneringen en foto's maken het een reis om nooit meer te vergeten.

Nog 3 weken te gaan om project af te ronden. Het einde van het Afrika avontuur is in zicht.. :( Deze week moet het draaiboek af en gaan we verbandmaterialen kopen en dan kunnen we volgende week eindelijk de lessen gaan geven! Morgen weer naar de soepkeuken, echt zin om die kindjes weer te zien. Lijkt alweer zo lang geleden.. Het is nog even schakelen na de roadtrip, als ik me bedenk dat ik over 3 weken alweer thuis ben wil dat nog niet echt doordringen. Over een paar weken zijn we nog maar met z'n 4tjes hier omdat iedereen dan op roadtrip gaat, zo gek! Dat worden nog een paar mooie afscheidsetentjes en feestjes voordat er bij het afscheid vele tranen zullen komen (gaat ze weer, huilie..). Nog even genieten hier en ben ik half juni weer terug in NL. Als jullie nou even zorgen voor de zon als ik terug ben, dan valt het afkicken van Afrika misschien wat meer mee..

Liefs, xx

• 24 Mei 2016 - 19:29

Kees Huijben:

wat een geweldig mooi avontuur. ik kan wel snappen dat dit wel erg gaaf was, jammer dat het dan al weer zo snel voorbij gaat, maar dat is meestal als het zo goed bevalt, toch . geniet nog van de tijd dat je daar bent, want het begint al aardig te korten, gr your daddy

• 25 Mei 2016 - 11:31

Mashel:

Dankjewel lieve Daddy! Tot over een paar weekjes! xx

• 28 Mei 2016 - 10:48

Myriam Aarts:

Ha die Klakla

Super om te lezen wat jullie allemaal hebben gezien en gedaan. Ws ben je nu ook besmet door het "Afrika virus"!! En jullie hebben inderdaad erg veel geluk gehad met de dieren, in 1 trip de big 5 gezien, mooi hoor.
    En waren de kinderen weer blij dat jullie terug zijn!! Mooi idee van jullie om schoenen voor ze aan te schaffen en ze mee te nemen op een picknick. Wanneer gaat de picknick plaatsvinden?
    Hoorde dat je al eerder naar huis komt dan 22 juni?
    Geniet nog heel erg veel die laatste weken, die vliegen zomaar voorbij!!!
    We zullen zorgen dat de zon hier dan schijnt, maar ja als het de Afrikaanse zon is kan het nog wel even duren hoor!!!
    Heel veel groetjes en tot snel weer in Nederland!

Gr. Albert en Myriam

• 28 Mei 2016 - 18:16

José:

Heej Mashel.

Fijn om steeds van alles te lezen wat je allemaal meemaakt en ziet.
    Het klinkt allemaal super, mooie natuur/dieren, lieve huisgenootjes een afrikanen.
    We zien je weer snel, kletsen dan bij.
    je
    Je zal wel veel te vertellen hebben na wat je allemaal hebt beleeft.

Gr. Fam. Q